Dag 2, 26 maart

Vandaag hebben we de dag goed gestart. Het was een korte nacht, omdat we nog aan het uur moeten wennen. Omdat Lore en ik al vrij vroeg wakker waren, hebben  we wat verfrissing gezocht in het zwembad. Nadien hebben we een heerlijk ontbijt gegeten. Vers fruitsap, veel fruit, maar ook een soort sandwichen. Het uitzicht tijdens ons ontbijt was magnifiek.

Na het ontbijt hebben we nog even op internet gesurft. Er kunnen slechts vier personen per keer op internet, dus het is niet altijd even gemakkelijk om op het internet te geraken. Skypen is nog niet gelukt, maar ik hoop dat ik iedereen toch snel eens kan horen via Skype. Ik denk dat het ook niet zal lukken om dagelijks iets op mijn blog te posten, maar ik doe m’n best. Kort na het internetten, zijn we naar de supermarkt gegaan. We hebben alle boodschappen voor de komende week gedaan. Opmerkelijk was dat er aan de kassa’s in de supermarkt werknemers staan die voor jou alle aankopen in zakjes steken, die in een kar leggen en ze nog eens naar je auto brengen. Natuurlijk wordt hier wel een fooi voor gegeven. Voor de pot die we samen legden, had ik het geld dat ik van Gertjan gekregen had gebruikt. Plots ontstonden er aan de kassa problemen. Bleek dat het geld de oude munteenheid was en dat ze daar nu niks meer mee kunnen doen. Oeps, foutje! :p
Na de supermarkt maakten we ons eerste middagmaal klaar en het was een succes. We hebben lekkere pita-achtige broodjes met kaas en groenten gegeten. Njammie!

’s Middags hebben we samen met Hilde Guayaquil verkend. Het is hier toch helemaal anders dan in België hoor. Iedereen toetert met de auto naar ons. Dit betekent dat ze taxi willen spelen voor ons. De straten ruiken soms niet al te fris. Je ziet veel armoede enz. Toen we de bus wilden nemen moesten we ons haasten. De buschauffeurs rijden hier heel gevaarlijk en je moet echt heel snel op en af de bus springen, want anders heb je een probleem. Een ritje kost hier maar 25 cent. We werden ook heel vaak aangestaard. Als gringo (= blanke) val je hier nogal op. Nele moest zelfs met een jongen op de foto :p. Door de enorme hitte (35 graden) was het soms heel lastig om onze verkenning uit te voeren. Op onze terugweg ontstond er plots een bui. Iedereen leeft hier op straat. Er lopen handelaars op drukke wegen die vanalles en nog wat verkopen (vb. een krant, wc-borstel, …). Op de hoek van de straat verkopen ze krabben, enz. Zodra het regent verdwijnt al het leven op straat. Maar als het ophoudt verschijnen ze meteen.

’s Avonds zijn we gaan eten in een restaurant in onze wijk. Voor een luttele 5,5 dollar hebben we ons buikje vol gegeten. De restaurants kan je niet vergelijken met die in België. Ze koken buiten en alle is redelijk open. Er liep een kat in het restaurant rond en we kregen onze maaltijd op één gemeenschappelijke schaal.  Als afsluiter van de dag hebben we nog een sessie rond massage gekregen. Het deed echt deugd!