Girls just wanna have fun 13 – 15 april

Vrijdag zijn we vertrokken op weekend. We startten bij Puerto Lopez. De heenrit duurde langer dan verwacht, omdat de chauffeur graag even een pauze van wel langer dan een half uur wilde nemen. Tot grote frustratie van de passagiers.

Eenmaal aangekomen in Puerto Lopez hebben we ons meteen ingecheckt in ons hotel. De kamer met zicht op zee viel meteen bij iedereen in de smaak. Nadat we ons verfrist hadden, zijn we het stadje gaan verkennen. Eerst dronken we een cocktail, vervolgens bezochten we kraampjes en als afsluiter gingen we uiteten en dronken we nog enkele cocktails. De meesten onder ons waren al redelijk moe, maar Nele, Fiona en ik hadden nog wel zin om eens van het nachtleven te proeven. We besloten om te gaan kijken of er nog ergens een uitgaansmogelijkheid was. We hebben helaas niks gevonden. Omdat we toch nog iets leuks wouden doen, besloten Nele en ik om nog een frisse duik in de zee te nemen. Erg lang zijn we niet in het water geweest, want we waren toch wat bang van de golven en we vreesden om enge beesten tegen te komen.

Zaterdagochtend zijn we op het strand de vangst van de vissers gaan bekijken. Naast tonijn en inktvis lagen er ook gigantische zwaardvissen en haaien. Ik vond het fantastisch om de vangst van de vissers te bewonderen. Alles is nog zo echt en zo authentiek. De sfeer die er hing was bijzonder. Je ziet iedereen vlijtig werken en elkaar helpen. Je ziet ze enthousiast hun buit over het strand trekken. De (meeste) mannen die er werken zijn vrij oud. Een burger in Ecuador krijgt voor zijn pensioen zo’n 30 dollar per maand. Vele oude mensen blijven dus werken om toch rond te kunnen komen. Soms is het echt schrijnend om dit te zien. Voorheen had ik het minder moeilijk met de armoede, maar ik vind het zo verschrikkelijk om te weten dat die mensen hun inkomsten echt afhangen van hun verkoop. Na de visservangst zijn we met “Isla tours” naar Isla de la Plata gegaan. Dit onbewoonde eiland was ook weer heel mooi om te zien. We maakten er een wandeling en we genoten van het uitzicht en de natuur. Onze gids gaf ons ook veel interessante informatie over bepaalde dieren en planten. Na de wandeling hebben we enkele reuzeschildpadden gespot en vervolgens hebben we mogen snorkelen. Bij het snorkelen hebben we niet zoveel gezien. Slechts enkele vissen kwamen tevoorschijn. Die zaterdag dacht ik voor het eerst aan hoe het zou zijn om in Ecuador, meer bepaald Puerto Lopez te wonen. Ik zou me er goed kunnen aanpassen en ik zag het al volledig zitten om er een hut te kopen. Ik heb de reiskriebel echt te pakken gekregen en ik wil nog meer van de wereld zien. Ecuador is ongelofelijk mooi! In België is er niks dat dit kan overtreffen. Geef mij maar de natuur i.p.v. een verstedelijkt land.
Na ons bezoek aan het eiland hebben we de bus naar Montañita genomen. Het was al avond toen we er toe kwamen en het zag er fantastisch uit. Precies zoals in de films Je wandelt door de straten die vol staan met hutjes waaruit de opzwepende muziek weergalmt. Allerlei meisjes en jongens lopen door de straten, klaar om uit te gaan. Je kan het een beetje vergelijken met Overpoort, maar dan veel mooier en groter. Na alweer enkele cocktails (ik heb er nog nooit zoveel gedronken als in de laatste twee weken!) proefden we van het uitgaansleven. In de discotheek waar we gingen, waren we meer dan welkom. We kregen voorrang op de anderen en we mochten gratis binnen. Toen we binnen waren, werden we meteen verwelkomd door de DJ. Die heeft die avond meer dan 20 keer voor de volledige discotheek uitgeroepen dat er chicas van Belgica waren. De barman trakteerde ons dan ook meteen op een gratis shotje. Nadien besloot ik om gewoon het goedkoopste op de drankkaart te bestellen: een pintje van 75 cl. (als ik mij niet vergis). De fles was gigantisch en ik moest mijn best doen om het goedje binnen te krijgen. Lore en Nele gingen volledig uit hun dak wanneer er een bandje kwam optreden. De groep vroeg enkele meisjes op het podium en meteen stonden Nele en Lore naast de band op het podium. Kort daarna begonnen de meesten onder ons vaak te krijgen. Iedereen ging slapen, maar Nele en ik zijn Montañita en haar talrijke bars verder gaan verkennen. We zijn uit gegaan tot in de vroege uurtjes. Maar we hebben ons goed geamuseerd.

Zondag = surfdag

Montañita staat vooral bekend voor het surfen. Nele en Lore wilden dit graag eens proberen. Ikzelf had meer zin om mijn te kort aan slaap in te halen op het strand. Jammer genoeg kwam de zon er niet door en was het vrij koud. Om 17 uur vertrokken we richting Guayaquil.
Om ons weekend af te sluiten zijn we in de Chonero in onze wijk iets gaan eten. Maron met pollo (rijst met kip).

Geef een reactie

