Stage

Dinsdag 8 mei

Iedereen zag er dinsdag wat tegenop om les te gaan geven. ’s Morgens bespraken we de lessen die we ’s middags gingen onderwijzen. De lessen vielen veel beter mee dan verwacht. De les die Fiona en ik moesten geven was heel leuk. De leerlingen waren super enthousiast, ze werkten goed mee en ze waren aandachtig. Ik ben blij dat het zo goed verlopen is.

Woensdag 9 mei

Woensdag was een bizarre dag. Nele is ziek geworden en ik moest alleen les gaan geven in de school. De eerste twee uur moest ik de computerleraar helpen bij de praktische lessen in het eerste leerjaar (basisschool). Toen ik hem dat vroeg bleek dat nog steeds zo te zijn, maar de leerkracht van het eerste jaar beweerde dat dat niet klopte. Blijkbaar had zij gelijk. Ik kon mezelf dan nuttig maken door de paswoorden voor de leerlingen in een computerbestand te typen. Daarna mocht ik meehelpen bij de theoretische lessen. De eerste theoretische les was effectief in het eerste jaar. Van de 33 leerlingen in de klas hebben slechts een 7-tal leerlingen een boek. De leraar gaf dan ook enkel aan de kinderen met een boek les. Echt super zielig voor de andere kinderen die geen geld hebben om de schoolboeken aan te kopen. Ik mocht helpen door afbeeldingen op bord te tekenen en door de leerlingen te begeleiden. In de laatste twee lesuren mocht ik ook helpen. Nuja helpen is veel gezegd. Ik mocht voor die twee uur één klavier met alle toetsten aan bord tekenen en voor de rest heb ik niks kunnen doen. Ik snap niet veel van het onderwijssysteem. Elke week is de volgorde van de lessen anders. Elke leerkracht geeft precies les wanneer hij/zij daar zin in heeft en als extraatje kiezen ze ook nog eens wanneer ze aan welke klas lesgeven. Heel verwarrend. Vorige week hing er zelfs een blaadje aan de deur waarop stond dat de klas van het tweede leerjaar drie dagen geen les heeft. De leerlingen werden aan de schooldeur geweigerd. Dit zou bij ons in België ondenkbaar zijn.

’s Namiddags gaven we onze spelnamiddag. Omdat er steeds minder kinderen zijn, spelen we nu mee op het basketbalplein met basket en voetbal.

Donderdag 10 mei

Aangezien ik al sinds vorige week vrijdag erg verkouden ben, heb ik nu ook een hese stem. De klassen zijn allemaal open (geen ramen) en drie klassen zitten onder één dak zonder een gesloten muur ertussen. Bijgevolg hoor je al het lawaai van alle klassen en leerkrachten. Je klas kan nooit stil zijn, ook al zeggen je leerlingen zelf geen woord. Ik moet dus constant heel luid praten. Vandaag ontbraken er een heleboel leerkrachten, omdat ze naar een vergadering van het ministerie moesten gaan. De klassen werden gewoon alleen achtergelaten. Wij gaven Engelse lessen en ook bij ons was de leerkracht Engels nergens te bespeuren. De leerlingen waren heel actief en onaangenaam in vergelijking met vorige week. Sommige leerlingen zijn zo ongehoorzaam en onbeleefd dat je totaal geen impact meer op hen hebt. Echt jammer als je weet dat er dan kinderen zijn die er alles voor zouden doen om naar school te kunnen gaan. Zo liep er vandaag een kindje op de bus dat flesjes water verkocht. Ik vroeg me al meteen af of dat kindje niet naar school moest gaan. Gelukkig was onze laatste klas bijzonder aangenaam en alert, waardoor ik de volledige lesweek toch met een goed en verzadigd gevoel kon afsluiten. ’s Namiddags gingen de zwemlessen door. Leonidas, een jongen die zowel Engelse les als zwemles volgt had vandaag voor ons een geschenkje mee. Hij had voor iedereen een armbandje met parels bij. Echt super leuk! Tot nu toe vind ik dit de leukste souvenir. Als weekendopener hebben we nog een cocktail gedronken.  Salud (santé)!

Aangezien praktisch alle leerkrachten en de directie naar een vergadering waren, zagen wij de ideale gelegenheid om een fotootje te trekken.

 

Bij het tekenen van de hond schoot ik spontaan in de lach. De kinderen konden dan ook niet meteen raden wat het dier voorstelde… Hoe zou dit toch komen??

Geef een reactie

