Lima – Pisco – Paracas 26 juli

In Pisco konden we van de eerste zonnestralen genieten. Je kon niet geloven hoeveel deugd dit deed na het koude en barre Lima.
Op de markt van Pisco hebben we onderhandeld over onze trip naar de Ballestaseilanden en uiteindelijk hebben we die voor 45 sol i.p.v. 70 sol kunnen verkrijgen. We hebben elk agentschap bezocht om zo de agentschappen tegen elkaar uit te spelen. Vanaf nu hebben we de smaak te pakken en onderhandelen we bij elke trip. In Peru draait alles eigenlijk rond onderhandelen… Het is best wel leuk om te doen.

Na Pisco namen we de taxi naar Paracas waar Efrain ons ging opwachten. Efrain was er en hij kwam erg grappig en joviaal over tot hij ons in zijn eigen toeristische bureautje wou meenemen. We vertelden hem meteen dat we al tickets voor de eilanden geboekt hadden en hij leek erg ontgoocheld te zijn. Toch bleef hij aandringen en dingen mompelen. Hij bleek maar niet te begrijpen dat we niks meer in zijn kantoor konden boeken. Gelukkig had zijn collega meer verstand en uiteindelijk snapte Efrain het enigzins. We waren al wat geschrokken van zijn vreemde aanpak als host. Wie neemt er zijn couchsurfers mee naar zijn agentschap om ze daar enkele trips aan te smeren? We dachten al dat Efrain snode plannetjes had om op deze manier extra trips te kunnen verkopen. Nuja, na zijn agentschap gingen we naar zijn huis. Alle ja huis…het hotel rechtover zijn bureau. We kregen nog meer argwaan, maar gingen gedwee mee in het hotel. We vreesden al dat hij ons nu ook nog een hotelkamer wou aansmeren. MAAR verrassend genoeg kregen we toch een gratis kamer toegewezen in een bijgebouw van het hotel. Het was waarschijnlijk een soort personeelsverblijf. De kamer oogde maar weinig gezellig met een rieten dak vol gaten en er ontbrak één bed, maar we hadden tenminste wel een gratis slaapplek. We dachten dat het een slapeloze nacht ging worden, maar dat viel uiteindelijk goed mee. We namen onze host als teken van dankbaarheid mee uiteten.Toen we hem mee uit vroegen vroeg zijn collega plots: “Elena??”, ik antwoordde dat ik inderdaad zo heette en toen zei hij: “Soy José” (= Ik ben José). Mijn euro viel meteen! Ik had de slaapplek bij Paracas geregeld en ik had naar meerdere hosts gemaild. Hij en Efrain waren de enige twee die gereageerd hadden en ik heb toen lukraak één van de twee gekozen.José had ik dus laten weten dat het niet doorging, maar daar stond ik dus wel met mijn mond vol tanden. Uiteindelijk hebben we ze dan maar allebei meegevraagd, maar het werd een leuke avond. Efrain was wel een ´specialeke´. Maar net omwille van zijn unieke karakter waren onze lachspieren voortdurend aan het werk. Om eerlijk te zijn denken we dat hij een beperking heeft, maar desondanks was het een grappig en sympathiek kereltje. Zijn vriend José had een goed gevoel voor humor. Mopjes à la “wat zegt de ene bil tegen de andere? Niet over de streep komen…” passeerden de revue. We hadden een leuke avond.

Een weetje: als iemand “soy pollo/pollito” (=ik ben een kip/kuikentje) zegt betekent dit dat hij dronken is. Dit is blijkbaar een Spaanse uitdrukking.

100_2605 100_2604

Geef een reactie

